Verkoston tavoitteena on varmistaa, että yritykset ja kaupungit toimivat luonnon ja ihmisen näkökulmasta kestävästi. Tavoitteen saavuttamiseksi verkosto kehittää tieteeseen perustuvia ja laajasti sovellettavia tavoitteita makealle vedelle, maaperälle, luonnon monimuotoisuudelle ja valtamerien suojeluun.
SBTN tuo yhteen yli 60 organisaatiota kansalaisjärjestöistä ja konsulttitoimistoista yrityksiin. Verkosto hyödyntää Science Based Targets -aloitteen (SBTi) saamaa laajaa julkisuutta ja positiivista vastaanottoa. SBTi:ssä toimii yli 4 000 yritystä ja rahoituslaitosta, joista jokainen on sitoutunut viimeisimpiin tieteeseen perustuviin, kunnianhimoisiin päästövähennystavoitteisiin. SBTN ja SBTi toimivat toisistaan erillisinä, mutta niitä yhdistää samat perustajakumppanit.
UPM:n tavoitteena on vähentää CO2 -päästöjään 65 prosenttia ja toimitusketjunsa CO2 -päästöjä 30 prosenttia vuoteen 2030 mennessä. Nämä tavoitteet ovat linjassa SBTi:n kanssa. Lisäksi yhtiö on allekirjoittanut YK:n Global Compact -aloitteen 1,5 asteen ilmastositoumuksen, jonka mukaan se keskittyy päästövähennysten lisäksi uusien kestävän kehityksen mukaisten tuotteiden innovointiin ja kestävään metsätalouteen.
Science Based Targets -verkoston (SBTN) Corporate Engagement Program
SBTN Corporate Engagement -ohjelmaan liittyminen tuo monia etuja
"SBTN Corporate Engagement -ohjelma on loistava tilaisuus työskennellä yhdessä maailmanlaajuisen asiantuntijaverkoston kanssa. Kehitämme yhdessä tiekarttaa ja tieteeseen perustuvia keinoja luonnonvarojen kestävään käyttöön sekä luonnon suojeluun ja ennallistamiseen", globaaleista metsäasioista vastaava päällikkö Sakari Suuriniemi UPM:ltä sanoo. "Tämä yhteistyö on luonnollinen jatkumo yhteistyöllemme SBTi:n kanssa. Se linkittyy myös vahvasti vuonna 1998 käynnistyneeseen globaaliin biodiversiteettiohjelmaamme, vuonna 2018 asetettuun tavoitteeseemme saavuttaa nettopositiivinen vaikutus luonnon monimuotoisuuteen omissa metsissämme sekä vuoden 2022 alussa julkaistuun, vuoteen 2030 saakka ulottuvaan Forest Action -ohjelmaamme."
"Toivotamme UPM:n tervetulleeksi Corporate Engagement -ohjelmaan ja odotamme innolla yhtiön aktiivista osallistumista menetelmien, työkalujen ja ohjeiden pilotointiin ja testaukseen, joiden pohjalta voidaan asettaa tieteeseen perustuvia luontotavoitteita”, Jess McGlyn, Corporate Engagement Lead, the Science Based Targets Network sanoo.
SBTN otti vuonna 2020 käyttöön viisivaiheisen mallin (Initial Guidance for Business), jonka avulla yritykset voivat asettaa luontotavoitteita. Corporate Engagement -ohjelmassa yritykset voivat testata kehyksen määrittämiä ensimmäisiä vaiheita, eli arvioida oman toimintansa vaikutuksia makeaan veteen, maaperään, luonnon monimuotoisuuteen ja valtamerien tilaan. Arvioiden ja priorisoinnin perusteella ne voivat kohdentaa tavoitteensa sinne, missä niiden vaikutus on suurin.