UPM Plywoodilla työskentelee monia ”näkymättömiä” ammattilaisia, joiden osaamisen, taitojen ja kokemuksen ansiosta asiakkaat saavat WISA®-vanerista suorituskykyisiä lattiaratkaisuja kuljetusteollisuuden vaativiin käyttötarpeisiin.
Yksi näistä asiantuntijoista on Sirkku Salmikuukka, joka ajoneuvolattioiden loppukäytöstä vastaavana päällikkönä johtaa lattiavanereiden kaupallista kehitystä asiakastarpeiden mukaan. Anna Kosken vetämällä materiaali- ja tuotekehitystiimillä puolestaan on ratkaiseva vaikutus siihen, että WISA-vanerit ja niiden pinnoitteet kestävät myös vaativimmissa olosuhteissa. Annan tiimissä työskentelevällä vanhemmalla tutkijalla Simo Koposella puolestaan on keskeinen rooli asiakkaille tarjottujen teknisiin ratkaisujen muotoilussa.
Sirkku vastaa UPM Plywoodin ajoneuvolattioiden kaupallisen tarjoaman hallinnasta ja kehittämisestä siten, että asiakkaat saavat tarpeisiinsa sopivia vanerituotteita. Tämä tarkoittaa erityisesti megatrendien ja sääntelyn kehityksen ennakointia ja arviointia UPM Plywoodin kilpailuedun säilyttämiseksi.
”Tavoitteemme on varmistaa, että UPM Plywoodin ajoneuvolattioiden arvolupaus ”Engineered to accelerate your success” pysyy vahvana. Tämä tarkoittaa, että sen keskeiset elementit – kilpailukykyinen tuotesuunnittelu, optimoidut materiaalivirrat ja elinkaarikustannusten minimointi – vastaavat markkinoiden ja asiakkaiden tarpeita ja tuottavat asiakkaille lisäarvoa myös tulevaisuudessa”, sanoo Sirkku, jolla on yli 15 vuoden kokemus vanerista tuotekehityksen, tuotantoprojektien, myynnin ja tuotepäällikön tehtävistä.
Turvalliset ja toimivat ajoneuvojen lattiaratkaisut
Tuotekehitystiimin vetäjänä Anna Koski varmistaa, että WISA-vanereiden ja niiden pintamateriaalien lujuus ja muut tekniset ominaisuudet kehittyvät jatkuvasti.
”Vastuullani on lisäksi raaka-aineiden – erityisesti liimojen – turvallisuus, jotta vaneria on turvallista käsitellä ja työstää niin valmistuksessa kuin loppukäytössäkin. Pyrimme kehittämään teknisesti toimivia ja kustannustehokkaita ratkaisuja asiakkaille kestävän kehityksen vaatimusten mukaisesti”, 16 vuotta tuotekehityksen parissa työskennellyt Anna kertoo.
Annan vastuulla on myös huolehtia siitä, että jokaisen uuden WISA-vanerituotteen tekniset ominaisuudet perustuvat tutkittuihin faktoihin.
Kaikki tuotekehitys noudattaa UPM:n kestävän tuotesuunnittelun konseptia. Konsepti vahvistaa elinkaariajattelua ja varmistaa, että jokaisella UPM:n suunnittelemalla uudella tuotteella tai palvelulla on todennettu kestävyysarvolupaus – eli sillä on positiivinen vaikutus ympäristöön ja yhteiskuntaan koko elinkaarensa ajan. Konseptin avulla varmistamme, että UPM tukee YK:n kestävän kehityksen tavoitteita.
Ratkaisuja jokaiseen käyttökohteeseen
Vanhempi tutkija Simo Koposella on yli 20 vuoden kokemus UPM:n tuotekehityksestä sekä vankka tietämys puusta ja erilaisista puurakenteista. Asiakaskohtaisten ratkaisujen kehittäminen on hänen työnsä keskiössä. Kun Simo kollegoineen saa kuvauksen perävaunun rakenteesta, he voivat arvioida ja mallintaa, miten vanerin toimii käytössä.
”Usein voimme tarjota kohteeseen suoraan sopivan WISA-vanerin. Toisinaan autamme optimoimaan tietyn osan perävaunusta, ja joskus kehitämme kokonaan uuden vanerirakenteen. Hyödynnämme pitkää kokemustamme ja teknistä osaamistamme varmistaaksemme, että tuotteemme kestävät luvatun kuormituksen ja täyttävät asiakkaidemme tarpeet”, Simo kertoo.
Sirkku, Anna ja Simo tunnistavat, että koronapandemian jälkeisessä maailmassa tarvitaan enemmän kasvokkain tapaamista asiakassuhteiden syventämiseksi.
”Haluamme tiivistää asiakasyhteistyötä kokoamalla yhteen meidän ja asiakkaiden asiantuntemusta, ja toimittamalla maailman parhaita ajoneuvojen lattiaratkaisuja”, Sirkku korostaa.
"Työn parhaita puolia on, kun voi soveltaa omaa osaamistaan ja auttaa muita heidän ongelmiensa ratkaisussa", Simo kiteyttää yhteisen ajatuksen.
Pääkuva: Yhdistettyä loppukäyttö- ja teknistä asiantuntemusta edustavat Sirkku Salmikuukka, Harri Nieminen, Anna Koski ja Simo Koponen.